zaterdag 26 december 2009

Jeremia 7:23 - Terugkeren

SV
HSV
Maar deze zaak heb Ik hun geboden, zeggende: Hoort naar Mijn stem, zo zal Ik u tot een God zijn, en gij zult Mij tot een volk zijn; en wandelt in al den weg, dien Ik u gebieden zal, opdat het u welga.
nog niet beschikbaar in HSV
andere vertalingen

In de context van dit vers, veroordeelt de God Juda voor het aanbieden van schijnheilige offers.
Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israƫls: Doet uw brandoffers tot uw slachtoffers, en eet vlees. Want Ik heb met uw vaderen, ten dage als Ik hen uit Egypteland uitvoerde, niet gesproken, noch hun geboden van zaken des brandoffers of slachtoffers. Maar deze zaak heb Ik hun geboden, zeggende: Hoort naar Mijn stem, zo zal Ik u tot een God zijn, en gij zult Mij tot een volk zijn; en wandelt in al den weg, dien Ik u gebieden zal, opdat het u welga. (Jeremia 7:21-23)

Ook op andere plaatsen in het Oude Testament reageert God duidelijk heel ernstig op een godsdienst van vormen zonder geloof en liefde er in. Voorbeelden zijn te vinden in Jesaja 1:11, Jeremia 6:20 en Amos 5:21 en Jesaja 58

Zonden maken een scheiding tussen God en mensen: Maar uw ongerechtigheden maken een scheiding tussen ulieden en tussen uw God, en uw zonden verbergen het aangezicht van ulieden, dat Hij niet hoort. (Jesaja 59:2)

De resultaten van het afdwalen van God, het vormgeloof, het aanbidden van vreemde goden had gevolgen voor het volk Israel: ze werden gestraft, ze werden zelfs uit hun land meegenomen door hun vijanden. Toch vergeet God Zijn volk niet: het vechtvers van deze week laat dat zien en ook Jesaja 59:1 Zie, de hand des HEEREN is niet verkort, dat zij niet zou kunnen verlossen; en Zijn oor is niet zwaar geworden, dat het niet zou kunnen horen
God wil de zonde niet, stelt er straf tegenover, maar biedt ook weer verlossing aan. Wonderlijk!

Vergelijk het vechtvers van deze week uit Jeremia ook eens met het vechtvers van oktober/november 2009.